Haemme joukkorahoituskampanjalla apua Sivakan kylän viimeisen perinnemaisema-alueen pelastamiseksi. Katso lisää https://mesenaatti.me/1897/pelastetaan-perinnemaisema/
Nyt kun perinnemaisemahankkeemme mainos pyörii Facebookissa, onkin hyvä aika suunnitella uusia kampanjatuotteita. Onko se pannunalunen, patalappu kierrätysmateriaalista, lahjakortti Yläpihan tilalle, yrttitee (teeaineksia on hankala saada hangen alta) vai jokin ihan erilainen asia? Lähetä ehdotuksesi tämän blogin sivulla olevan palautelomakkeen kautta. Parhaat ideat työstetään uusiksi kampanjavastikkeiksi.
Tällä hetkellä myynnissä olevat tuotteet löytää täältä https://mesenaatti.me/1897/pelastetaan-perinnemaisema/ Ole hyvä, osta niitä ja auta samalla arvokkaan perinnebiotoopin säilymistä Sivakkavaaran kylässä. Muistathan kertoa tästä tärkeästä asiasta ystävillesi sekä jaa linkkiä omissa some-kanavissasi. Kiitos että autat!
Aloitimme lauantaina 10 vuorokauden mittaisen maksetun Facebook-kampanjan vauhdittaaksemme maisemahanketta. Pelastetaan Perinnemaisema -Facebook-sivun seuraajien määrä nousi vuorokaudessa 12 henkilöstä 31 henkeen, eli pieni mainos oli todella tehokas!
Mutta, meidän tapauksessa ei aivan riitä, että sivun seuraajien määrä kasvaa. Tarvitsemme lisää rahoittajia, että tavoitteemme onnistuu. Osta vastikkeita ja auta! https://mesenaatti.me/1897/pelastetaan-perinnemaisema/
Voit myös ehdottaa uusia kampanjatuotteita palautelomakkeen kautta. Kiitos avustasi!
Peri-Sivakantieltä Salmijärventielle kulkee Pohjorinteen niityn kautta vanha polku. Eikö olekin komeat näköalat? Saamme säilytettyä nämä tulevaisuudessakin kun osallistut kampanjaamme https://mesenaatti.me/1897/pelastetaan-perinnemaisema/
Tiesitkö että Nurmeksessa Valtimon pitäjässä sijaitsevalla vanhalla Yläpihan tilalla on Aittagalleria? Näyttelyyn on vapaaehtoinen kannatusmaksu 2 euroa, joka käytetään Sivakkavaaran kylän kulttuuriympäristön hoitoon.
1800-luvulta peräisin olevaan elo- eli vilja-aittaan on koottu Häkkisen sekä Huhtalan suvun taidetta ja käsitöitä lähes sadan vuoden ajalta. Pääset kurkistamaan aittaan ostaessasi joukkorahoituskampanjastamme opastetun kierroksen.
Hannes Häkkinen isännöi Yläpihan sukutilaa peräti 61 vuotta. Hän peri maatilan Juho-ukiltaan. Jussila jaettiin Hanneksen ja Teuvo-veljen kanssa Yläpihaksi ja Ikipihaksi. Hannes oli palkittu kansanperinteen tietäjä ja taitaja. Hän osallistui myös yhteiskunnalliseen toimintaan. Hannes piti aina kotikylänsä Sivakan asukkaiden puolta. Opettajat suosittelivat lahjakasta oppilastaan seminaariin, mutta pojanpoika totteli ukkinsa toivomusta ja jäi jatkamaan sukutilan pitoa.
Hannesta sykähdytti kotipihaltaan avautuva komea vaaranäkymä. Sen järvet ja sinisinä siintävät salomaisemat. Nuorena miehenä Hannes oli matkustanut sinisten salojen taa katsomaan, mitä sieltä löytyy - ja oli tullut takaisin kotipaikalleen. Tämä on hyvin vertauskuvallinen kertomus.
Hanneksen päästyä eläkkeelle, karjasta luovuttiin, mutta vanhoja hirsirakennuksia ei purettu polttopuiksi eikä peltoja istutettu puuta kasvamaan. Ihmiset sanoivat: - hullu sinä. Nykyään Hannes Häkkisen sukutila Yläpiha on seudullisesti arvokas kulttuuriympäristö juuri rakennusperintönsä sekä metsittämättömiltä peltoaukeilta avautuvien kaukonäkymiensä johdosta.
Tahdothan sinäkin, että nämä arvokkaat vaaramaisemat säilyvät avoimina tulevaisuudessakin? Osta vastikkeita ja rahoita perinnemaisemakampanjaamme täältä https://mesenaatti.me/1897/pelastetaan-perinnemaisema/. Kiitos avustasi!
Yläpihan tilan emännän Eilan pohjalaissyntyinen täti haltioitui nähtyään Sivakkavaaran sinisinä siintävät maisemat. Täti oli parahtanut: - Aivan kuin Israelissa! Täti oli harras uskovainen, monet kerrat Pyhän Maan kolunnut. Kieltämättä tuolloin 1970-luvulla kun kylämaisema oli avarampi kuin nykyään, siniutuinen näkymä muistutti Galilean vuoristoseutua.
Pohjalaiset ovat tottuneet kovaan työntekoon. Näin vieraisilla ollut tätikin pisti maatilan asiat järjestykseen ja nousi tarvittaessa vaikka haravakoneen ohjaksiin. Nyt on tämäkin työn raskaan raataja siellä jossain, ikuisesti vihreillä niityillä.
Ostin ensimmäisen digikameran vuonna 2008. Se oli Canon PowerShot jotain. Megapikseleitä oli huimat 8. Näppäilin sillä kuvia ja latasin niitä nettiin. Sukulaiset kehuivat että otan hyviä kuvia. Sitten ostin älypuhelimen ja kamerakuvaus jäi. Olen kuvannut 1 1/2 vuotta Huawei P20 lite:lla. Tässä on 20 Mpix kamera. Ihan hyviä päiväkuvia tällä saa otettua.
Täällä pohjoiskarjalaisessa periferiassa ei aluksi toiminut internet. Sitten kun alkoi megatavut kulkemaan rekisteröidyin Facebookiin, Twitteriin, Instagramiin ym. sosiaalisen median palveluihin. Aluksi olin Instassa maatilamme Yläpihan nimellä, mutta kun otin kuvia ympäri kylää muutin käyttäjänimen @sivakkaphotos:ksi.
Tämän ja monta muuta kuvaa löydät siis Instagramista nimellä @sivakkaphotos. Autathan sinäkin säilyttämään nämä arvokkaat kulttuuriympäristöt avoimina tulevaisuudessakin ostamalla täältä vastikkeita https://mesenaatti.me/1897/pelastetaan-perinnemaisema/. Kiitos kannatuksestasi!
Kulunut päivä sujui suksikkaasti lumitöiden merkeissä. Yöllä satoi 10 cm lisää lunta. Näppäsin kuvan pirttirakennuksemme nurkalta. Maisemasta voisi todeta: - Ka, suapi kaunistaan katella, kuten itäsuomalaiset sanovat. Tänään meni joukkorahoituskampanjassamme 300 euron raja rikki. Sinäkin voit olla auttamassa tämän maiseman säilymisessä ostamalla https://mesenaatti.me/1897/pelastetaan-perinnemaisema/ kirjan, Bed&Breakfastin, opastetun kierroksen tai vaikka postimerkkejä. Kiitos kun autat!
Viikonloppuna teimme joulusiivouksen. Matot tampattiin, imuroitiin, luututtiin lattiat ja pestiin ikkunat. Maanantaina työohjelmassa oli lahjojen paketointia. Joulukuusi täytyy kantaa vielä sisään. Kyselin paria valtimolaisurakoitsijaa tarkistamaan joukkorahoituskampanjan kohteena olevan Pohjorinteen perinnebiotoopin, että mikäli onnistumme saamaan rahoituksen, päästäisiin heti raivaamaan kiviä lohkolta pois.
Lumisateita on tiedossa. Toivokaamme, ettei tulisi niin paljon lunta, että kaivurikuski pystyisi käymään lohkolla, mikäli hän joskus tänne ilmestyy. Kyselin tänään kolmattakin urakoitsijaa, mutta heillä ei ole kantoharaa, joka on välttämätön kivien poistossa. Seuraavassa kuvassa näet, millainen on kantohara, eli siinä on paksuja piikkejä, joilla kivet seulotaan mullasta erilleen.
Nyt joukkorahoituskampanjassani on jo kahdeksan mesetoijaa. Tuhannet kiitokset heistä jokaiselle! Perinnemaisemapostimerkit ovat osoittautuneet hittituotteeksi, vaikka keksin ne ihan ex tempore. Postimerkkejä ja muita vastikkeita voit ostaa täältä https://mesenaatti.me/1897/pelastetaan-perinnemaisema/
Wwuff, rruffhh! Tunsitkos sinä tämän tyypin? Hän oli Musti - perinnepihan koiruli, joka haukkui omaa blogiaan ja ihmetteli emännän outoja toilauksia. Musti ulkoilutti emäntäänsä sillä seurauksella että emäntä sai valokuvillaan Kalevalaseuran palkinnon ja teki kotikylänsä maisemista kuvakirjan. Nyt tämäkin peltoaukea on jo metsittynyt, mutta Mustin blogi on edelleen luettavissa http://www.mustin-paivakirjasta.webnode.fi
Esittelinkin täällä jo aiemmin kauniita perinnemaisemakorttejamme. Voit kannattaa meitä tärkeässä ympäristöhankkeessamme ostamalla tämän postimerkkisarjan. Kuva on otettu Pohjorinteen perinnebiotoopilta, jonka kunnostukseen keräämme varoja. Klikkaa https://mesenaatti.me/1897/pelastetaan-perinnemaisema/ ja tilaa oma postimerkkisarjasi jo tänään!
Miten olisi pieni kahvitteluhetki perinnemaiseman kukkaretken lomassa? Rahoita kampanjaamme ja tilaa tästä aito kupilka! Kestävä ja pestävä retkiastia. Klikkaa tästä https://mesenaatti.me/1897/pelastetaan-perinnemaisema/
P.S. Saat lusikan kaupanpäällisiksi! Kiitos että tuet meitä!
Kiitos, kiitos, kiitos, kiitos! Nyt meillä on neljä mesetoijaa! Hieno juttu.
Tahtoisitko itsellesi tai ystävällesi nämä lämpöiset villasukat? Käsinneulotut uniikit villasukat kuvastavat kylämme perinnemaisemaa: sen niittyä, vettä, taivaasineä ja päivänkakkaroiden valkeutta. Klikkaa https://mesenaatti.me/1897/pelastetaan-perinnemaisema/ ja osta!
Tänä syksynä meille kunnostettiin vanha Suoniitty viljelykäyttöön. Peltoa yritettiin niittää, mutta raskas traktori upposi maahan, eikä työstä tullut mitään. Juuri tällaiset lohkot ovat kohdelistalla uudessa pellonmetsityslaissa. Emme tahtoneet metsittää esi-isien raivaamaa nättiä niittyä, vaan tilasimme kaivinkoneen tekemään niitylle ojan ja raivaamaan puskat pois. Suoniittyä voi nyt traktorilla hoitaa eikä sitä tarvitse istuttaa puulle. Lämmin kiitos arvokkaasta työstä paikalliselle kaivinkoneurakoitsijalle! Tässä videossa näytetään maatilamme muutakin toimintaa. Voit katsoa sen myös TikTokista https://vm.tiktok.com/ZSgjVsXS/
Jee! Nyt se alkoi! Nimittäin joukkorahoituskampanja kylämme viimeisen perinnemaiseman säilyttämiseksi. Tämä ei siis ole tavanomainen rahankeräys, vaan ostat haluamasi vastikkeen, esimerkiksi kirjan, Bed&Breakfastin tms. Vastikkeen hinnasta osalla rahoitetaan perinnemaisemakampanjaa.
Ja miten homma toimii? Klikkaa https://mesenaatti.me/1897/pelastetaan-perinnemaisema/ valitse oikeasta reunasta mieluisin vastike esim. korttisarja, kirja tai vaikka pullakahvit kesäkahvilassamme ja osta se. Samalla rahoitat perinnemaiseman kunnostusta. Näin yksinkertaista se on! Kerro tästä ystävillesi ja jaa linkkiä verkostoissasi.
Tämä sivusto on perustettu joukkorahoituskampanjalle, jolla kerätään rahaa Valtimon Sivakkavaaran kylän ainoan jäljelläolevan perinnemaisema-alueen kunnostukseen sekä suojeluun. Osta sinäkin vastikkeita ja pelasta arvokas perinnemaisema! Lue lisää https://mesenaatti.me/1897/pelastetaan-perinnemaisema/