Näytetään tekstit, joissa on tunniste niitty. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste niitty. Näytä kaikki tekstit

perjantai 18. lokakuuta 2024

Pohjorinne on niittokunnossa

 


Vielä oli monta vaihetta maisemakohteen hankkeessa. Keväällä 2023 paikallinen niittourakoitsija kävi Pohjorinteen lohkolla ja totesi, ettei alueelle ole traktorilla mitään asiaa. Lohko on raivattava uudelleen kivistä.

Talouden kanssa on oltava tarkkana. Samana keväänä oli tarpeellinen keittiöremontti. Kaapistot ja lattia uusittiin. 

Kuluvan vuoden 2024 keväällä asennettiin pirttikahvilaan sähköt. Vasta sen jälkeen syksyllä 2024 tuli rinteen kivenraivaus uudelleen ajankohtaiseksi.

Oli onni, että tällä kertaa saatiin asiallinen urakoitsija joka kunnosti Pohjorinteen viimeinkin niittokelpoiseksi. Urakoitsijat tekevät paljon yhteistyötä ja niinpä paikallinen niittourakoitsija on jo käynyt tarkistamassa rinteen. Pellolle on kylvetty nurmen siemenet. Toivokaamme että ne lähtevät aikanaan itämään.

Lämpimät kiitokset kaikille tässä monivaiheisessa Pohjorinteen niittylohkon kunnostishankkeessa mukana olleille! Tervetuloa tutustumaan paikan päälle!

Hyvää syksyn jatkoa! 

lauantai 12. kesäkuuta 2021

Uutisia perinnemaisemasta

 


Kukkaniityt ovat nyt kauneimmillaan. Tervetuloa katsomaan. Pohjorinteen kunnostuksessa on nyt sellainen tilanne, että olemme pyytäneet neljää kaivuriyritystä meille töihin ja kaikki ovat kieltäytyneet. Se on hyvä juttu, että vesakot saatiin rinteeltä niitettyä viime syksynä. Kaivurifirmoja alueellamme on useampia, eli uutta yritystä putkeen! Ja voihan näitä kieltäytyneitäkin tahoja kysyä, jos vaikka mieli olisi muuttunut. Seuraavassa ihania kukkakuvia. Mukavaa viikonloppua kaikille blogin seuraajille!




sunnuntai 28. helmikuuta 2021

Ajatuksiani kampanjan päätöspäivänä

 


Ensinnäkin tahdon toivottaa kaikille hyvää Kalevalanpäivää! Mikä sen upeampaa kun päättää vaiherikas, välillä rankkakin kolmen kuukauden Pelastetaan Perinnemaisema -joukkorahoituskampanja liputuksella. Vähän haikea, toisaalta helpottunut fiilis. Tai, kaikkineen kolme kuukautta ei riitä, kun laadin kampanjaa kaksi viikkoa etukäteen. Kymmeniä ja taas kymmeniä työtunteja. Jos johonkin asiaan on sydämen palo, niin sitä vaan jaksaa puurtaa. Tai tietysti se riippuu geeneistäkin. Joku saattaa luovuttaa kesken kun huomaa että liian suuritöinen juttu. Ja nythän se kampanja vasta alkaakin kun pitää pakata vastikkeet ja postittaa, osa toimittaa suoraan mesetoijien postilaatikoihin. Siihen menee ainakin pari viikkoa. Sitten kesällä tulevat Bed&Breakfastin, pullakahvit, opastetun kierroksen tai keittolounaan tilanneet. Ja varmasti muuten vaan uteliaita katsojia. Eli työntäyteinen vuosi on edessä. 


Etsin sopivia kortteja kiitokseksi mesetoijille. Kävisivätkö nämä? Aioin ensin tulostaa jonkin lappusen, mutta painomusteiden kanssa ongelmia kun pitäisi jatkuvasti tulostaa. Muuten musteet kuivuvat koneen sisään. Olen jo kerran kiittänyt heitä sähköpostiviestillä, mutta mielestäni on syytä luovutettavan vastikkeen mukaan lisätä vielä jokin viesti. 

Keväällä on vielä jännittäminen, saammeko kaivurikuskin kunnostamaan niityn, johon olen rahoitusta hakenut. Kaksikin paikallista on luvannut tulla työmaata katsomaan. Entäpä jos kummatkin tulevat koneineen keväällä? Se olisi ihanaa! Kyllä täällä kaivettava riittää. Navetan takana oleva Aarrepelto on meillä ihan virallisesti perinnemaisemana. Emme saa siitä LFA:ta peltopinta-alaseikan vuoksi. Sitä ei voi niittää kivisyyden vuoksi traktorilla, joten toinen kaivinkone voisi savotoida sen lohkon. Lisäksi meillä on reilun kymmenen aarin lohko kiveämättä Länsipellon laidassa. Meille jokainen aari on kullan kallis! Siitä tosin pitäisi vesakot raivata ensin pois.


Voi käydä myöskin niin, ettemme vielä ensi keväänä saakaan ketään töihin. Kunnostettava pinta-ala pienehkö, etäinen sijaintimme ei ole paras mahdollinen. Siksi olenkin valmentanut kampanjaamme mesetoineita, että tulkaa kesällä katsomaan, onko Pohjorinne kivikkoa vai mullikkoa. Vain Luoja yksin tietää! 

En katso rasittavani ilmastoa tällä maisemahnkkeellani, koska kunnostettavat lohkot tulevat nurmenkasvatukseen. Nurmi on eräs parhaita hiilensitojia. Ja lähiympäristömme on 99,9 prosenttisesti metsää, joten pari nurmipeltohehtaaria ei suistane EU:n ilmastotavoitteita raiteiltaan.

Toivon, että joku, jotkut kylällämme maata omistavista jatkaa maisemahankettani omalla kiinteistöllään. Mikäli en ole aivan väärin tulkinnut, ei kymmenen vuoden takainen peltojen metsitys ollut kaikille kyläläisille mieluista. Kun muita vaihtoehtoja ei tarjottu, he suostuivat siihen, vaikka pohjimmiltaan tiesivät että kylän alueet ovat suojeltavaa perinnemaisemaa. Ilomantsissa muuten paikallinen kulttuurineuvos oli raivannut vanerikoivikon pois pelloiltaan parantaakseen maisemaa. 


TEKISINKÖ UUDESTAAN?

Kyllä! Tämä on ollut erittäin mielenkiintoista aikaa. Olen oppinut paljon uutta, olen tutustunut uusiin ihmisiin, ihmiset ovat oppineet ympäristönhoidosta minulta uusia asioita. Olen saanut tehdä kylämaisema-asiaa kuuluisaksi. Jopa paikallislehti raportoi henkkeestani sivun mittaisella artikkelilla. Puukarin Pysäkin Annin keittiötempaus innoitti minutkin kokeilemaan. Mesenaatti.me ei ole minulle vieras juttu. Olin lukenut ja harkinnut sitä jo aiemmin.

Alunperin aioin,kerätä rahoitusta kyläkirjan painattamiseen, mutta se on vielä kesken, enkä tiedä milloin se valmistuu. Varmemmin rahoitus onnistuu jos on jo jotain näyttöä, eli meillä on kunnostettu vanhoja peltoja maisemanhoidollisesti useampina vuosina, ja ihmiset tulevat meille nimenomaan ihailemaan komeita kaukonäkymiä arvokkaassa kulttuuriympäristössä.

Ei pidä sanoa "ei koskaan"! Kukapa sen tietää, vaikka seuraavaksi alan kampanjoimaan kyläkirjan painokustannusten kattamiseksi. Mutta, ensin on pidettävä taukoa, etteivät mesetoijat kyllästy rahoittamaan!





lauantai 20. helmikuuta 2021

Kesällä katsomaan

 


Tervetuloa kesällä katsomaan, mitä Pohjorinteen alueelle kuuluu. Onko se mullikkona vai kivikkona. Keräämme joukkorahoituksella apua niityn kunnostukseen. Osta vastikkeita tästä linkistä https://mesenaatti.me/1897/pelastetaan-perinnemaisema/. Ja kerro tutuillesi sekä jaa linkkiä some-kanavissasi. Kyselin syksyllä kolmea eri kaivuriyrittäjää. Toivottavasti saamme jonkun tänne töihin. Jos ei ensi keväänä, niin sitten kesällä tai syksyllä. 

torstai 18. helmikuuta 2021

Suositut vastikkeet

 


Blogisarjan tässä jaksossa esitellään suosituimpia Pelastetaan Perinnemaisema -joukkorahoituskampanjan vastikkeita. Klikkaa ja osta itsellesi mieluisin/mieluisimmat vastikkeet ja auta! Kerro tästä hienosta kampanjastamme ystävillesi ja jaa linkkiä verkostoissasi. 

- Niittykukkien siemenseos. Yläpihan tilan perinnebiotoopeilta kerätty. Hinta 10, 00 €. Osta tästä linkistä https://mesenaatti.me/1897/pelastetaan-perinnemaisema/

- Pullakahvit maisemakahviossa 10,00 €. Osta tästä https://mesenaatti.me/1897/pelastetaan-perinnemaisema/

- 10 kpl käsinleivottuja karjalanpiirakoita (lakt.) 10,00 €. Osta https://mesenaatti.me/1897/pelastetaan-perinnemaisema/

- 4 kpl maisemapostikortteja 20,00 €. https://mesenaatti.me/1897/pelastetaan-perinnemaisema/

- Postimerkkiarkki. 10 kpl omakuvamerkkejä kampanjan kohteena olevasta niitystä. Keräilyharvinaisuus! Hinta 35,00 €. Osta https://mesenaatti.me/1897/pelastetaan-perinnemaisema/

- Kylätiellä - kuvateos Sivakan vaaramaisemakylästä. Laadukkaalle paperille painettu, kovakantinen värikuvateos. Hinta 60,00 €. Osta https://mesenaatti.me/1897/pelastetaan-perinnemaisema/

Nämä ja monta muuta vastikketta löydät täältä https://mesenaatti.me/1897/pelastetaan-perinnemaisema/. Kiitos kannatuksestasi! 

perjantai 12. helmikuuta 2021

Päivärinne

 


Liityttyämme EU:hun aloimme kunnostamaan hoitamatta jääneitä peltolohkojamme. Parhaat lohkot oli pidetty niittämällä kunnossa. Kuvan satumaisen kaunis niitty kasvoi vuonna 2012 koivua. Siis, aivan totta! Ne olivat itse sinne kylväytyneet.

Kaadoimme puut pois. Suurinta koivua, joka on suuren kuusen vieressä, ei saatu kaadettua. Puut olivat niin painavia, ettei niitä saanut siirrettyä lihasvoimin. Sitten tuli metsäsavotta ja saimme metsätraktorin tuomaan rungot pihaamme polttopuiksi.

Ilmoitimme lohkon EU:lle ja ELY-keskuksesta tultiin sitä digitoimaan. Saimme Päivärinteestä LFA -kelpoisen niityn. Kolmisenkymmentä vuotta sitten tuossa oli vasikkaopotta, eli siinä laidunnettiin nuorta karjaa. Niityllä kasvaa kymmeniä eri kasvilajeja ja se hoidetaan käsin niittämällä. 

Tehdään Pohjorinteestä yhtä kaunis niitty. Osallistu kampanjaamme https://mesenaatti.me/1897/pelastetaan-perinnemaisema/



tiistai 29. joulukuuta 2020

Maisematuotteita

 


Kaunista maalaismaisemaa voi tuotteistaa monin eri tavoin. Meillä ei ole lampaita perinnebiotooppejamme hoitamassa, emmekä täten voi myydä lammastuotteita. Mutta tuotteistamme maisemaa postikortteina, postimerkkeinä, kirjoina sekä matkailullisesti.
Auta niitynkunnostuksessa ja osta vastikkeita https://mesenaatti.me/1897/pelastetaan-perinnemaisema/

sunnuntai 27. joulukuuta 2020

Polku

 


Peri-Sivakantieltä Salmijärventielle kulkee Pohjorinteen niityn kautta vanha polku. Eikö olekin komeat näköalat? Saamme säilytettyä nämä tulevaisuudessakin kun osallistut kampanjaamme https://mesenaatti.me/1897/pelastetaan-perinnemaisema/



keskiviikko 2. joulukuuta 2020

Kampanja alkoi!


 Jee! Nyt se alkoi! Nimittäin joukkorahoituskampanja kylämme viimeisen perinnemaiseman säilyttämiseksi. Tämä ei siis ole tavanomainen rahankeräys, vaan ostat haluamasi vastikkeen, esimerkiksi kirjan, Bed&Breakfastin tms. Vastikkeen hinnasta osalla rahoitetaan perinnemaisemakampanjaa.

Ja miten homma toimii? Klikkaa https://mesenaatti.me/1897/pelastetaan-perinnemaisema/ valitse oikeasta reunasta mieluisin vastike esim. korttisarja, kirja tai vaikka pullakahvit kesäkahvilassamme ja osta se. Samalla rahoitat perinnemaiseman kunnostusta. Näin yksinkertaista se on! Kerro tästä ystävillesi ja jaa linkkiä verkostoissasi.

Kiitos! 

Pohjorinteen kunnostushanke on valmis

Muistatteko takavuosien joukkorahoituskampanjan kivisen niittylohkon pelastamiseksi metsitykseltä? Ensimmäinen kaivinkonefirma ei saanut loh...