Näytetään tekstit, joissa on tunniste mesetointi. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste mesetointi. Näytä kaikki tekstit

lauantai 6. maaliskuuta 2021

Helpotuksen huokaus

 


Huh! Olipa viikko. Viimeinen joukkorahoituskampanjapäivä muodostui jännitysnäytelmäksi, kun uusia mesetoijia ilmoittautui mukaan vielä iltatunneilla. Mesenaatti.me pyysi tarvittavat tiedot palkkion maksua varten. Sitten alkoi vastikkeiden pakkaus ja lähettäminen. Torstaina lähti 20 kirjettä postiin. Paketit vietiin perjantaina postitoimistoon. Samalla reissulla toimitettiin vastikkeet lähialueen asukkaiden postilaatikoihin. Ensi viikolla pitäisi mesetoijien saada postitetut vastikkeensa. Perinnemaisemapostimerkkiarkit olivat niin suosittuja, että ne loppuivat kesken. Uusi erä arkkeja on tilattu ja niiden pitäisi tulla ensi viikolla. Arkit postitetaan sen jälkeen lopuille mesetoijille. 

sunnuntai 28. helmikuuta 2021

Ajatuksiani kampanjan päätöspäivänä

 


Ensinnäkin tahdon toivottaa kaikille hyvää Kalevalanpäivää! Mikä sen upeampaa kun päättää vaiherikas, välillä rankkakin kolmen kuukauden Pelastetaan Perinnemaisema -joukkorahoituskampanja liputuksella. Vähän haikea, toisaalta helpottunut fiilis. Tai, kaikkineen kolme kuukautta ei riitä, kun laadin kampanjaa kaksi viikkoa etukäteen. Kymmeniä ja taas kymmeniä työtunteja. Jos johonkin asiaan on sydämen palo, niin sitä vaan jaksaa puurtaa. Tai tietysti se riippuu geeneistäkin. Joku saattaa luovuttaa kesken kun huomaa että liian suuritöinen juttu. Ja nythän se kampanja vasta alkaakin kun pitää pakata vastikkeet ja postittaa, osa toimittaa suoraan mesetoijien postilaatikoihin. Siihen menee ainakin pari viikkoa. Sitten kesällä tulevat Bed&Breakfastin, pullakahvit, opastetun kierroksen tai keittolounaan tilanneet. Ja varmasti muuten vaan uteliaita katsojia. Eli työntäyteinen vuosi on edessä. 


Etsin sopivia kortteja kiitokseksi mesetoijille. Kävisivätkö nämä? Aioin ensin tulostaa jonkin lappusen, mutta painomusteiden kanssa ongelmia kun pitäisi jatkuvasti tulostaa. Muuten musteet kuivuvat koneen sisään. Olen jo kerran kiittänyt heitä sähköpostiviestillä, mutta mielestäni on syytä luovutettavan vastikkeen mukaan lisätä vielä jokin viesti. 

Keväällä on vielä jännittäminen, saammeko kaivurikuskin kunnostamaan niityn, johon olen rahoitusta hakenut. Kaksikin paikallista on luvannut tulla työmaata katsomaan. Entäpä jos kummatkin tulevat koneineen keväällä? Se olisi ihanaa! Kyllä täällä kaivettava riittää. Navetan takana oleva Aarrepelto on meillä ihan virallisesti perinnemaisemana. Emme saa siitä LFA:ta peltopinta-alaseikan vuoksi. Sitä ei voi niittää kivisyyden vuoksi traktorilla, joten toinen kaivinkone voisi savotoida sen lohkon. Lisäksi meillä on reilun kymmenen aarin lohko kiveämättä Länsipellon laidassa. Meille jokainen aari on kullan kallis! Siitä tosin pitäisi vesakot raivata ensin pois.


Voi käydä myöskin niin, ettemme vielä ensi keväänä saakaan ketään töihin. Kunnostettava pinta-ala pienehkö, etäinen sijaintimme ei ole paras mahdollinen. Siksi olenkin valmentanut kampanjaamme mesetoineita, että tulkaa kesällä katsomaan, onko Pohjorinne kivikkoa vai mullikkoa. Vain Luoja yksin tietää! 

En katso rasittavani ilmastoa tällä maisemahnkkeellani, koska kunnostettavat lohkot tulevat nurmenkasvatukseen. Nurmi on eräs parhaita hiilensitojia. Ja lähiympäristömme on 99,9 prosenttisesti metsää, joten pari nurmipeltohehtaaria ei suistane EU:n ilmastotavoitteita raiteiltaan.

Toivon, että joku, jotkut kylällämme maata omistavista jatkaa maisemahankettani omalla kiinteistöllään. Mikäli en ole aivan väärin tulkinnut, ei kymmenen vuoden takainen peltojen metsitys ollut kaikille kyläläisille mieluista. Kun muita vaihtoehtoja ei tarjottu, he suostuivat siihen, vaikka pohjimmiltaan tiesivät että kylän alueet ovat suojeltavaa perinnemaisemaa. Ilomantsissa muuten paikallinen kulttuurineuvos oli raivannut vanerikoivikon pois pelloiltaan parantaakseen maisemaa. 


TEKISINKÖ UUDESTAAN?

Kyllä! Tämä on ollut erittäin mielenkiintoista aikaa. Olen oppinut paljon uutta, olen tutustunut uusiin ihmisiin, ihmiset ovat oppineet ympäristönhoidosta minulta uusia asioita. Olen saanut tehdä kylämaisema-asiaa kuuluisaksi. Jopa paikallislehti raportoi henkkeestani sivun mittaisella artikkelilla. Puukarin Pysäkin Annin keittiötempaus innoitti minutkin kokeilemaan. Mesenaatti.me ei ole minulle vieras juttu. Olin lukenut ja harkinnut sitä jo aiemmin.

Alunperin aioin,kerätä rahoitusta kyläkirjan painattamiseen, mutta se on vielä kesken, enkä tiedä milloin se valmistuu. Varmemmin rahoitus onnistuu jos on jo jotain näyttöä, eli meillä on kunnostettu vanhoja peltoja maisemanhoidollisesti useampina vuosina, ja ihmiset tulevat meille nimenomaan ihailemaan komeita kaukonäkymiä arvokkaassa kulttuuriympäristössä.

Ei pidä sanoa "ei koskaan"! Kukapa sen tietää, vaikka seuraavaksi alan kampanjoimaan kyläkirjan painokustannusten kattamiseksi. Mutta, ensin on pidettävä taukoa, etteivät mesetoijat kyllästy rahoittamaan!





tiistai 16. helmikuuta 2021

Hauskaa hiihtolomaa!

 


Ajelehan talvilomallasi katselemaan, miltä Sivakkavaaran maisemakylä näyttää talvella. Täällä on aina kaunista!

Tue kampanjaamme ja osta vastikkeita! https://mesenaatti.me/1897/pelastetaan-perinnemaisema/

Kerrothan tästä tärkeästä asiasta ystävillesi. Kiitos jos autat!



perjantai 12. helmikuuta 2021

Päivärinne

 


Liityttyämme EU:hun aloimme kunnostamaan hoitamatta jääneitä peltolohkojamme. Parhaat lohkot oli pidetty niittämällä kunnossa. Kuvan satumaisen kaunis niitty kasvoi vuonna 2012 koivua. Siis, aivan totta! Ne olivat itse sinne kylväytyneet.

Kaadoimme puut pois. Suurinta koivua, joka on suuren kuusen vieressä, ei saatu kaadettua. Puut olivat niin painavia, ettei niitä saanut siirrettyä lihasvoimin. Sitten tuli metsäsavotta ja saimme metsätraktorin tuomaan rungot pihaamme polttopuiksi.

Ilmoitimme lohkon EU:lle ja ELY-keskuksesta tultiin sitä digitoimaan. Saimme Päivärinteestä LFA -kelpoisen niityn. Kolmisenkymmentä vuotta sitten tuossa oli vasikkaopotta, eli siinä laidunnettiin nuorta karjaa. Niityllä kasvaa kymmeniä eri kasvilajeja ja se hoidetaan käsin niittämällä. 

Tehdään Pohjorinteestä yhtä kaunis niitty. Osallistu kampanjaamme https://mesenaatti.me/1897/pelastetaan-perinnemaisema/



sunnuntai 7. helmikuuta 2021

Video kylämaisemista

 


Video esittelee Valtimon Sivakkavaaran maisemakylän näkymiä. Ja sen ensiesitys oli viime vuoden toukokuussa Avoimet kylät verkossa -tapahtumassa.

Osallistu kylämaisemakampanjaamme tästä linkistä https://mesenaatti.me/1897/pelastetaan-perinnemaisema/. Osta kuvakirja, postimerkkejä, -kortteja tai vaikka pullakahvit. Kiitos jos autat! 

torstai 28. tammikuuta 2021

Kylän kotisivut

 


Kiinnostuitko, millainen tämä Sivakan kylä Nurmeksen takamailla, Valtimon pitäjässä oikein on? Arvostamme perinteitä jalat tukevasti 2020 -luvulla. Sivakan kylällä on omat kotisivut, joita päivitetään säännöllisesti. Pääset tutustumaan kyläämme täältä www.sivakka.net.

Kylämme tunnusmerkki, järvinäkymä Hannes Häkkisen sukutilalta Yläpihasta on maisemakampanjamme kohteena. Pääset auttamaan kunnostustyössä ostamalla joukkorahoituskampanjan sivulta vastikkeita. Lisätietoa hankkeesta sekä vastikkeet löydät tästä linkistä https://mesenaatti.me/1897/pelastetaan-perinnemaisema/

tiistai 26. tammikuuta 2021

Ehdota uusia vastikkeita

  


 Nyt kun perinnemaisemahankkeemme mainos pyörii Facebookissa, onkin hyvä aika suunnitella uusia kampanjatuotteita. Onko se pannunalunen, patalappu kierrätysmateriaalista, lahjakortti Yläpihan tilalle, yrttitee (teeaineksia on hankala saada hangen alta) vai jokin ihan erilainen asia? Lähetä ehdotuksesi tämän blogin sivulla olevan palautelomakkeen kautta. Parhaat ideat työstetään uusiksi kampanjavastikkeiksi.


Tällä hetkellä myynnissä olevat tuotteet löytää täältä https://mesenaatti.me/1897/pelastetaan-perinnemaisema/ Ole hyvä, osta niitä ja auta samalla arvokkaan perinnebiotoopin säilymistä Sivakkavaaran kylässä. Muistathan kertoa tästä tärkeästä asiasta ystävillesi sekä jaa linkkiä omissa some-kanavissasi. Kiitos että autat! 

tiistai 19. tammikuuta 2021

Perinnemaisemakampanja meni Facebookiin!

 


Aloitimme lauantaina 10 vuorokauden mittaisen maksetun Facebook-kampanjan vauhdittaaksemme maisemahanketta. Pelastetaan Perinnemaisema -Facebook-sivun seuraajien määrä nousi vuorokaudessa 12 henkilöstä 31 henkeen, eli pieni mainos oli todella tehokas!

Mutta, meidän tapauksessa ei aivan riitä, että sivun seuraajien määrä kasvaa. Tarvitsemme lisää rahoittajia, että tavoitteemme onnistuu. Osta vastikkeita ja auta! https://mesenaatti.me/1897/pelastetaan-perinnemaisema/

Voit myös ehdottaa uusia kampanjatuotteita palautelomakkeen kautta. Kiitos avustasi! 

Pohjorinteen kunnostushanke on valmis

Muistatteko takavuosien joukkorahoituskampanjan kivisen niittylohkon pelastamiseksi metsitykseltä? Ensimmäinen kaivinkonefirma ei saanut loh...