keskiviikko 29. syyskuuta 2021

Pirstaloituminen uhkaa luonnon monimuotoisuutta


Terveisiä perunamaalta! Meillä harjoitetaan luonnon monimuotoisuuden vaalimista viljelyksilläkin välttämällä torjunta-aineiden käyttöä sekä antamalla vähän haittaavien rikkakasvien kasvaa rauhassa. Tämä on luonnon monimuotoisuuden vaalimista viljelyksillä.

Kuulimme tänään radiouutisissa Ahvenanmaalla tehdystä luonnon monimuotoisuuden seurannasta. Jos alueet pirstaloituvat pieniksi saarekkeiksi, ei elinvoimainen monimuotoisuus pysty säilymään.

Nurmeksessa Valtimon pitäjässä sijaitsevassa Sivakkavaaran kylässä on panostettu viime vuosina erityisen voimakkaasti metsän kasvatukseen. Kylän pellot ovat olleet perinneympäristöä parhaimmillaan. Monisataavuotinen perinteisen maatalouden harjoittaminen on synnyttänyt vahvoja ekosysteemejä, jotka nyt tuhotaan metsittämällä vanhat pellot yksilajiselle, saman ikäiselle kuusikolle.

Kuusi on siinäkin mielessä haasteellinen puulaji, koska se happamoittaa maaperän ja tuhoaa kaiken aluskasvillisuuden. Ilmastonmuutoksen seurauksena kuusimetsä altistuu herkemmin myrsky- ja tuholaistuhoille kuin esimerkiksi sekametsä.

Miten saisimme maanomistajat tajuamaan, että on muitakin arvoja kuin metsästä saadut tulot? Luonnon monimuotoisuutta ei luoda hetkessä. Parempi ratkaisu olisi säilyttää ja ennallistaa vuosien saatossa muodostuneita luonnon monimuotoisuuskohteita. 

lauantai 12. kesäkuuta 2021

Uutisia perinnemaisemasta

 


Kukkaniityt ovat nyt kauneimmillaan. Tervetuloa katsomaan. Pohjorinteen kunnostuksessa on nyt sellainen tilanne, että olemme pyytäneet neljää kaivuriyritystä meille töihin ja kaikki ovat kieltäytyneet. Se on hyvä juttu, että vesakot saatiin rinteeltä niitettyä viime syksynä. Kaivurifirmoja alueellamme on useampia, eli uutta yritystä putkeen! Ja voihan näitä kieltäytyneitäkin tahoja kysyä, jos vaikka mieli olisi muuttunut. Seuraavassa ihania kukkakuvia. Mukavaa viikonloppua kaikille blogin seuraajille!




lauantai 5. kesäkuuta 2021

Mielipide

 


Meille tarjottiin puukauppoja. Pellonmetsityskampanja on jälleen menossa. Aiomme suojella palan ikimetsäämme. Se on jo imagokysymyskin. Voi olla, mikäli alamme tekemään puukauppoja, tarjotaan meille peltojen metsitystä samaan otteeseen. Peltomme nauttivat EU-tukia, eli eivät kuulu metsitys ohjelman pariin. Tuskin metsäalan väki alkaa kyselemään peltojen tukikelpoisuuksia. Ovathan he metsittäneet tukipeltoja aiemminkin tältä kylältä. 

lauantai 15. toukokuuta 2021

Terveisiä Perinnemaisemasta!

 


Kuluneella viikolla täältä sulivat lumet. Täytyy saada se kivenraivaaja nyt jostain kyseltyä. Edelliset eivät ole joutaneetkaan tulla töihin. Kesän kuluessa toimitetaan loputkin vastikkeet mesetoijille. Kiitokset kaikille tässä tärkeässä asiassa mukana olleille! Apuanne tarvitaan edelleen, sillä uusi pellonmetsityskampanja on käynnissä. Metsäisellä seudulla on haasteellista säilyttää peltoja avoimina ellei niille perusta suojelualuetta, joka taas kieltäisi peltojen kaikkinaisen, myös viljelykäytön. Eli topakkana saa olla. Keväistä viikonloppua kaikille! 

lauantai 17. huhtikuuta 2021

Lunta on vielä

 


Joukkorahoituskohteena olleella Pohjorinteellä on vielä reilusti lunta joten vielä ei ole kivenraivaukseen aika. Kaivinkoneurakoitisijoita täytyy herätellä hyvissä ajoin. Silloin kun lumet sulavat on heillä kova kysyntä. 

lauantai 6. maaliskuuta 2021

Helpotuksen huokaus

 


Huh! Olipa viikko. Viimeinen joukkorahoituskampanjapäivä muodostui jännitysnäytelmäksi, kun uusia mesetoijia ilmoittautui mukaan vielä iltatunneilla. Mesenaatti.me pyysi tarvittavat tiedot palkkion maksua varten. Sitten alkoi vastikkeiden pakkaus ja lähettäminen. Torstaina lähti 20 kirjettä postiin. Paketit vietiin perjantaina postitoimistoon. Samalla reissulla toimitettiin vastikkeet lähialueen asukkaiden postilaatikoihin. Ensi viikolla pitäisi mesetoijien saada postitetut vastikkeensa. Perinnemaisemapostimerkkiarkit olivat niin suosittuja, että ne loppuivat kesken. Uusi erä arkkeja on tilattu ja niiden pitäisi tulla ensi viikolla. Arkit postitetaan sen jälkeen lopuille mesetoijille. 

maanantai 1. maaliskuuta 2021

Kiitos!

 


Kiitokset kaikille minua monin tavoin tukeneille ja auttaneille Pelastetaan Perinnemaisema -kampanjassa. Tämä päivä on mennyt lumitöissä, kun lumet putosivat varaston katolta oven eteen. Sitten mesetoijat ovat lähettäneet minulle kiitosviestejä ja tietoja, milloin tulevat noutamaan vastikkeensa. 

Osa vastikkeistahan on sellaisia, että ne ovat nautittavissa paikan päällä. Meille on tulossa mm. paikallinen ortodoksimunkki päiväkaffeelle, kun joku oli ostanut hänelle kampanjan kautta vastikkeen. Olemme munkki Stefanoksen kanssa samoilla linjoilla näissä maisema-asioissa. 

Vielä yhtään postitse toimitettavaa vastiketta en ole ehtinyt toimittaa. Anteeksi! Jospa tässä viikon myötä on paremmin aikaa alkaa pakata niitä. Postitettaviakin on parikymmentä lähetystä. Että puuhaa riittää! 

Pohjorinteen kunnostushanke on valmis

Muistatteko takavuosien joukkorahoituskampanjan kivisen niittylohkon pelastamiseksi metsitykseltä? Ensimmäinen kaivinkonefirma ei saanut loh...