lauantai 15. toukokuuta 2021

Terveisiä Perinnemaisemasta!

 


Kuluneella viikolla täältä sulivat lumet. Täytyy saada se kivenraivaaja nyt jostain kyseltyä. Edelliset eivät ole joutaneetkaan tulla töihin. Kesän kuluessa toimitetaan loputkin vastikkeet mesetoijille. Kiitokset kaikille tässä tärkeässä asiassa mukana olleille! Apuanne tarvitaan edelleen, sillä uusi pellonmetsityskampanja on käynnissä. Metsäisellä seudulla on haasteellista säilyttää peltoja avoimina ellei niille perusta suojelualuetta, joka taas kieltäisi peltojen kaikkinaisen, myös viljelykäytön. Eli topakkana saa olla. Keväistä viikonloppua kaikille! 

lauantai 17. huhtikuuta 2021

Lunta on vielä

 


Joukkorahoituskohteena olleella Pohjorinteellä on vielä reilusti lunta joten vielä ei ole kivenraivaukseen aika. Kaivinkoneurakoitisijoita täytyy herätellä hyvissä ajoin. Silloin kun lumet sulavat on heillä kova kysyntä. 

lauantai 6. maaliskuuta 2021

Helpotuksen huokaus

 


Huh! Olipa viikko. Viimeinen joukkorahoituskampanjapäivä muodostui jännitysnäytelmäksi, kun uusia mesetoijia ilmoittautui mukaan vielä iltatunneilla. Mesenaatti.me pyysi tarvittavat tiedot palkkion maksua varten. Sitten alkoi vastikkeiden pakkaus ja lähettäminen. Torstaina lähti 20 kirjettä postiin. Paketit vietiin perjantaina postitoimistoon. Samalla reissulla toimitettiin vastikkeet lähialueen asukkaiden postilaatikoihin. Ensi viikolla pitäisi mesetoijien saada postitetut vastikkeensa. Perinnemaisemapostimerkkiarkit olivat niin suosittuja, että ne loppuivat kesken. Uusi erä arkkeja on tilattu ja niiden pitäisi tulla ensi viikolla. Arkit postitetaan sen jälkeen lopuille mesetoijille. 

maanantai 1. maaliskuuta 2021

Kiitos!

 


Kiitokset kaikille minua monin tavoin tukeneille ja auttaneille Pelastetaan Perinnemaisema -kampanjassa. Tämä päivä on mennyt lumitöissä, kun lumet putosivat varaston katolta oven eteen. Sitten mesetoijat ovat lähettäneet minulle kiitosviestejä ja tietoja, milloin tulevat noutamaan vastikkeensa. 

Osa vastikkeistahan on sellaisia, että ne ovat nautittavissa paikan päällä. Meille on tulossa mm. paikallinen ortodoksimunkki päiväkaffeelle, kun joku oli ostanut hänelle kampanjan kautta vastikkeen. Olemme munkki Stefanoksen kanssa samoilla linjoilla näissä maisema-asioissa. 

Vielä yhtään postitse toimitettavaa vastiketta en ole ehtinyt toimittaa. Anteeksi! Jospa tässä viikon myötä on paremmin aikaa alkaa pakata niitä. Postitettaviakin on parikymmentä lähetystä. Että puuhaa riittää! 

sunnuntai 28. helmikuuta 2021

Ajatuksiani kampanjan päätöspäivänä

 


Ensinnäkin tahdon toivottaa kaikille hyvää Kalevalanpäivää! Mikä sen upeampaa kun päättää vaiherikas, välillä rankkakin kolmen kuukauden Pelastetaan Perinnemaisema -joukkorahoituskampanja liputuksella. Vähän haikea, toisaalta helpottunut fiilis. Tai, kaikkineen kolme kuukautta ei riitä, kun laadin kampanjaa kaksi viikkoa etukäteen. Kymmeniä ja taas kymmeniä työtunteja. Jos johonkin asiaan on sydämen palo, niin sitä vaan jaksaa puurtaa. Tai tietysti se riippuu geeneistäkin. Joku saattaa luovuttaa kesken kun huomaa että liian suuritöinen juttu. Ja nythän se kampanja vasta alkaakin kun pitää pakata vastikkeet ja postittaa, osa toimittaa suoraan mesetoijien postilaatikoihin. Siihen menee ainakin pari viikkoa. Sitten kesällä tulevat Bed&Breakfastin, pullakahvit, opastetun kierroksen tai keittolounaan tilanneet. Ja varmasti muuten vaan uteliaita katsojia. Eli työntäyteinen vuosi on edessä. 


Etsin sopivia kortteja kiitokseksi mesetoijille. Kävisivätkö nämä? Aioin ensin tulostaa jonkin lappusen, mutta painomusteiden kanssa ongelmia kun pitäisi jatkuvasti tulostaa. Muuten musteet kuivuvat koneen sisään. Olen jo kerran kiittänyt heitä sähköpostiviestillä, mutta mielestäni on syytä luovutettavan vastikkeen mukaan lisätä vielä jokin viesti. 

Keväällä on vielä jännittäminen, saammeko kaivurikuskin kunnostamaan niityn, johon olen rahoitusta hakenut. Kaksikin paikallista on luvannut tulla työmaata katsomaan. Entäpä jos kummatkin tulevat koneineen keväällä? Se olisi ihanaa! Kyllä täällä kaivettava riittää. Navetan takana oleva Aarrepelto on meillä ihan virallisesti perinnemaisemana. Emme saa siitä LFA:ta peltopinta-alaseikan vuoksi. Sitä ei voi niittää kivisyyden vuoksi traktorilla, joten toinen kaivinkone voisi savotoida sen lohkon. Lisäksi meillä on reilun kymmenen aarin lohko kiveämättä Länsipellon laidassa. Meille jokainen aari on kullan kallis! Siitä tosin pitäisi vesakot raivata ensin pois.


Voi käydä myöskin niin, ettemme vielä ensi keväänä saakaan ketään töihin. Kunnostettava pinta-ala pienehkö, etäinen sijaintimme ei ole paras mahdollinen. Siksi olenkin valmentanut kampanjaamme mesetoineita, että tulkaa kesällä katsomaan, onko Pohjorinne kivikkoa vai mullikkoa. Vain Luoja yksin tietää! 

En katso rasittavani ilmastoa tällä maisemahnkkeellani, koska kunnostettavat lohkot tulevat nurmenkasvatukseen. Nurmi on eräs parhaita hiilensitojia. Ja lähiympäristömme on 99,9 prosenttisesti metsää, joten pari nurmipeltohehtaaria ei suistane EU:n ilmastotavoitteita raiteiltaan.

Toivon, että joku, jotkut kylällämme maata omistavista jatkaa maisemahankettani omalla kiinteistöllään. Mikäli en ole aivan väärin tulkinnut, ei kymmenen vuoden takainen peltojen metsitys ollut kaikille kyläläisille mieluista. Kun muita vaihtoehtoja ei tarjottu, he suostuivat siihen, vaikka pohjimmiltaan tiesivät että kylän alueet ovat suojeltavaa perinnemaisemaa. Ilomantsissa muuten paikallinen kulttuurineuvos oli raivannut vanerikoivikon pois pelloiltaan parantaakseen maisemaa. 


TEKISINKÖ UUDESTAAN?

Kyllä! Tämä on ollut erittäin mielenkiintoista aikaa. Olen oppinut paljon uutta, olen tutustunut uusiin ihmisiin, ihmiset ovat oppineet ympäristönhoidosta minulta uusia asioita. Olen saanut tehdä kylämaisema-asiaa kuuluisaksi. Jopa paikallislehti raportoi henkkeestani sivun mittaisella artikkelilla. Puukarin Pysäkin Annin keittiötempaus innoitti minutkin kokeilemaan. Mesenaatti.me ei ole minulle vieras juttu. Olin lukenut ja harkinnut sitä jo aiemmin.

Alunperin aioin,kerätä rahoitusta kyläkirjan painattamiseen, mutta se on vielä kesken, enkä tiedä milloin se valmistuu. Varmemmin rahoitus onnistuu jos on jo jotain näyttöä, eli meillä on kunnostettu vanhoja peltoja maisemanhoidollisesti useampina vuosina, ja ihmiset tulevat meille nimenomaan ihailemaan komeita kaukonäkymiä arvokkaassa kulttuuriympäristössä.

Ei pidä sanoa "ei koskaan"! Kukapa sen tietää, vaikka seuraavaksi alan kampanjoimaan kyläkirjan painokustannusten kattamiseksi. Mutta, ensin on pidettävä taukoa, etteivät mesetoijat kyllästy rahoittamaan!





lauantai 27. helmikuuta 2021

Pakataan vastikkeita!

 


Aloin pakkaamaan vastikkeita mesetoijille. Kuvassa näkyy niistä osa. Täytyi käydä kaupungin puolelta ostamassa kirjekuoria ym. pakkausmateriaaleja. Vielä on kaksi päivää hyvää aikaa osallistua kampanjaan. Klikkaa linkkiä ja osta tästä mieluisin vastike tai vastikkeet https://mesenaatti.me/1897/pelastetaan-perinnemaisema/

Kerro projektistanme tutuillesi. Jaa linkkiä somekanavissasi.

Tein TikTokiin uuden esittelyvideon myydyimmistä kampanjatuotteista. Tässä on hitusen rauhallisempi tahti kuin edellisessä vastikkeita käsittelevässä videossa. Toivottavasti tämä näkyy. 



perjantai 26. helmikuuta 2021

Maiseman Tarina

 




Tällä upealla kuvakavalkadilla kerrotaan Sivakkavaaran kylän maiseman tarina. Katso ja nauti! Vielä ehtii mukaan maisemakampanjaamme https://mesenaatti.me/1897/pelastetaan-perinnemaisema/. Osta vastikkeita ja auta säilyttämään arvokas kylämaisema avoimena. 

Jälkihuomautus. Minä en nähnyt videota kännykkäsovelluksesta. Tässä toinen versio, jonka kuvasin TikTokiin. Jospa tämä näkyisi, mutta kuvat ja tekstit kulkevat tässä aika nopeasti. Saattekohan selvän? Jos ei tämäkään näy kunnolla, klikkaa tätä YouTube -linkkiä https://youtu.be/hemVpgbJ3d0



#mesenaatti #mesetoija #joukkorahoitus #kampanja #maisema #maaseutu #Sivakka #näköala #vaarakarjala #munympäristö #maisemakylä #pelto #niitty 


Pohjorinteen kunnostushanke on valmis

Muistatteko takavuosien joukkorahoituskampanjan kivisen niittylohkon pelastamiseksi metsitykseltä? Ensimmäinen kaivinkonefirma ei saanut loh...